LIST

Technisch lezen volgens de LIST-methodiek:

Lezen is een vaardigheid die zich niet van nature ontwikkelt zoals bijvoorbeeld het spreken. Lezen is een instrumentele vaardigheid die in de meeste gevallen moet worden aangeleerd.

● LIST is een integraal schoolverbeteringsproject gericht op het verbeteren van leesresultaten. De kinderen die onze school verlaten kunnen teksten vloeiend en met begrip lezen. Zij lezen voor hun plezier en om er iets van te leren. De integrale aanpak houdt in dat er wordt gewerkt op school-, leerkracht- en leerlingniveau. 'Lezen is weer lezen', 'Lezen is weer leuk' en 'Lezen én schrijven'.
● Voor de kleuters werken we met 3 instructieblokken die in het aanvankelijk lezen van belang zijn. In groep 1 ligt de nadruk op luisteren, in groep 2 ligt de nadruk op luisteren, creatief schrijven en op letters en de leeshandeling.
● Voor groep 3 bestaat de leesaanpak uit een model met zes instructieblokken. Met elkaar vormen deze een compleet leesprogramma. Het is van belang om de aandacht voor basale taken als 'letters leren' niet te isoleren. Deze taken moeten onderdeel uitmaken van een compleet leesprogramma dat aanstuurt op functionele geletterdheid en leesplezier.
● Voor de groepen 4 t/m 8 is de leesaanpak gericht op het vloeiend leren lezen in betekenisvolle contexten. Dit vindt plaats op vaste tijden in stilleesgroepen en hardop leesgroepen.
● De aanpak is volledig groep doorbrekend. Korter gezegd: Kinderen die onze school verlaten kunnen een tekst vloeiend en met begrip lezen. Zij lezen voor hun plezier en om er iets van te leren.